Start november 2024

Salonfähig?

In 2024 is het 150 jaar geleden dat een groep vooruitstrevende kunstenaars een tentoonstelling organiseerde in de fotostudio van de beroemde fotograaf Nadar. Deze groep zou korte tijd later beroemd worden onder de (scheld)naam ‘De impressionisten.” 

Frankrijk kent een lange traditie op het gebied van de kunstenaarsopleiding. In 1648 werd de eerste gerenommeerde Parijse kunstacademie opgericht. De École des Beaux-Arts dicteerde eeuwenlang waaraan goede kunst moest voldoen. Enkele kunstenaars van naam die hier afstudeerden waren: Eugène Delacroix, Théodore Géricault en Jean Auguste Dominique Ingres. Naar goed gebruik konden talentvolle kunstenaars regelmatig hun werken tonen op de Salon waar het gegoede publiek in grote getale naar toetrok. Zeker in de 19e eeuw was het van levensbelang voor de carrière van de kunstenaar dat hij op de Salon werd getoond. In dezelfde periode ontwikkelde Parijs zich tot hoofdstad van de kunst waardoor steeds meer kunstenaars hun werken wilden tonen met als gevolg dat steeds meer kunstenaars werden afgewezen door de niet geheel onpartijdige ballotagecommissie van de Salon.  

In 1863 barste de bom en moest zelfs keizer Napoleon III eraan te pas komen om de gemoederen te bedaren. De Salon des Réfuses werd in het leven geroepen. Beroemde werken die op deze tentoonstelling waren te zien, waren onder meer: Le Déjeuner sur l’herbe van Manet en Symfonie in Wit nr. 1 van Whistler. 

Door deze tentoonstelling kwam een nieuwe generatie kunstenaars op het idee om onafhankelijk van de officiële Salon zelf exposities te gaan organiseren en uiteindelijk de kunst te bevrijden uit het strakke keurslijf van de Academie. Naast de eerder genoemde impressionisten, organiseerden ook de fauvisten en de kubisten hun eigen tentoonstellingen in de vorm van de Salon des Indépendants en de Salon d’Automne.

In deze reeks van vijf lessen gaan we in op het ontstaan en de geschiedenis van de Salon maar ook op de nieuwe generatie kunstenaars die aan het einde van de 19e eeuw alternatieve tentoonstellingen begonnen te organiseren.

Afbeelding: Claude Monet, Impressie zonsopgang, 1872, Musée Marmottan, Parijs


Prijs: € 97,50  voor 5 lessen

Online via Zoom:   donderdag 7,14, 21 en 28 oktober +12 december van 19:30-21:00 uur. De opname van deze les blijft vier weken on demand beschikbaar.


Aanmeldformulier


Uw gegevens zullen nooit zonder uw toestemming worden doorgegeven aan derden. Indien u de nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u dit bij uw inschrijving aangeven. U kunt zich hiervoor op ieder moment weer uitschrijven. Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door Artemis Omnibus om contact met u te kunnen opnemen wanneer een les, lezing of andere activiteit waarvoor u zich heeft ingeschreven plotseling komt te vervallen. Lees meer in de Privacyverklaring.