De revoluties van Frida Kahlo

Frida Kahlo (1907- 1954) was een fascinerende revolutionaire kunstenares. Revolutionair vanwege haar politieke (communistische)  idealen die zo sterk waren dat zij enkele weken voor haar dood, tegen het advies van haar artsen deelnam aan een protestmars tegen de Amerikaanse inmenging in Guatemala.

Niet alleen in haar politieke idealen was zij een revolutionair, ook haar liefdesleven was, zeker voor de tijd waarin zij leefde, opzienbarend. Hoewel zij maar één echtgenoot heeft gehad, de eveneens Mexicaanse en wereldberoemde muralist Diego Rivera met wie zij tweemaal trouwde, passeerden ook tijdens hun huwelijken diverse minnaars en minnaressen de revue. Ze had relaties met ondermeer Trotski en met de Amerikaanse fotograaf Nickolas Muray.

Veruit het meest revolutionair was Frida echter in haar kunst. Haar oeuvre vormt een genadeloos zelfportret met haar eigen leven en lijdensweg als rode draad. Haar vroegste schilderijen die zij maakte als achttienjarige ontstonden vanuit het noodlot. Door een ernstig busongeluk was zij maanden aan bed gekluisterd en was de schilderkunst haar enige vorm van afleiding. Bij gebrek aan modellen begon zij met behulp van een spiegel zelfportretten te maken. Deze vroege werken laten nog de invloed van de grote Italiaanse meesters van de renaissance zien maar al snel vindt zij deze stijl te stijf en doen de portretten haar teveel denken aan papier maché. De Mexicaanse cultuur, archeologie en volkskunst worden een belangrijke inspiratiebron voor haar. In haar ogenschijnlijk surrealistische stijl zal ze haar kenmerkende werken maken, vaak direct reagerend op de gebeurtenissen in haar leven. We zien haar vlak na een miskraam, kwetsbaar en bloedend in een veel te groot ziekenhuisbed. Ze laat ons haar bloedende hart zien na de scheiding van Diego en de gebroken ruggengraat na de zoveelste pijnlijke operatie. Toch is het levensverhaal van Frida niet alleen een verhaal van lijden. Het is eerder het verhaal van moed, kracht en een vrouw die midden in het leven stond.