Artelicious

Artelicious-lezingen

Waar kunst het culinaire ontmoet

Diana Kostman en IJsbrand van Dijk hebben een reeks succesvolle lezingen verzorgd voor een breed publiek waarin de weinig belichte culinaire kant van beroemde kunstenaars voor het voetlicht traden. In 2016 begon Artelicious meteen succesvol met  ‘La Cuisine de monsieur Momo, célibataire.' Dit levenslustige kookboek, werd samengesteld door Maurice Joyant ter nagedachtenis aan zijn goede vriend Henri de Toulouse-Lautrec.

Andere onderwerpen waren onder meer Pieter Bruegel de Oude en de laat-middeleeuwse keuken, De Parijse soirees van Gertrude Stein en de invloed van de groene fee (absint) op Vincent van Gogh. 

Dit najaar keert Artelicious terug met een speciale renaissance-editie: Michelangelo en Scappi, de kunstenaar en de kok aan het hof van de paus

Wanneer de cultureel geïnteresseerde reiziger een reis maakt naar Rome, De Eeuwige Stad, zal hij allereerst een bezoek brengen aan het hart van het Vaticaan. Daar vindt men de Sixtijnse Kapel in het Apostolisch Paleis, een van de bekendste kapellen vanwege de majestueuze fresco’s van de renaissance-kunstenaar Michelangelo, geschilderd in opdracht van paus Julius II. De muurschilderingen tonen belangrijke thema’s uit de christelijke geschiedenis naast afbeeldingen van Sibillen en profeten. De beroemdste scène is het moment waarop God aan Adam het leven schenkt. Het eindresultaat ontlokte grote bewondering uit bij de paus en zijn hovelingen, waardoor Michelangelo ook opdrachten kreeg van latere pausen. Zo verleende Leo X aan hem de opdracht de façade van een kerk in Florence te ontwerpen. Uiteindelijk werd Michelangelo in 1547 benoemd tot opperbouwmeester van de Sint Pieter, de belangrijkste kerk van Rome en daarbuiten.

Een andere grootheid die ongeveer gelijktijdig als Michelangelo werkte aan het pauselijke hof én in de paleizen van kardinalen, was Bartolomeo Scappi, een meesterkok die de scepter mocht zwaaien in de keuken van het Vaticaan, onder de pauzen Pius IV en Pius V. Hij organiseerde in het paleis vele grote banketten voor de pauselijke hoogwaardigheidsbekleders en is uiteindelijk beroemd geworden door de uitgave van zijn monumentale kookboek de “Opera dell’arte del cucinare” uit 1570.

Tijdens deze negende editie van Artelicious, zullen Diana en IJsbrand uitgebreid ingaan op het leven en werk van beide grootmeesters. Diana zal allereerst Michelangelo als renaissancistische “homo universalis” ten tonelen opvoeren en daarbij de belangrijkste werken bespreken van deze ‘goddelijke’ kunstenaar.

Na een kort culinair intermezzo, volgt IJsbrand met een uiteenzetting van Bartolomeo Scappi en de meest oogstrelende maaltijden die de pauselijke kok voor zijn opdrachtgevers bereidde.

De middag wordt afgesloten met een smakelijke proeverij van kleine gerechten uit het kookboek van Scappi.

Prijs: €24,95 p.p.

Data:

Zaterdag 30 november: 15.00 - 17.00 uur VOLGEBOEKT

Zaterdag 07 december: 15.00 - 17.00 uur VOLGEBOEKT


Adres: Bloemstraat 27, Hilversum






Uw gegevens zullen nooit zonder uw toestemming worden doorgegeven aan derden. Indien u de nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u dit bij uw inschrijving aangeven. U kunt zich hiervoor op ieder moment weer uitschrijven. Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door Artemis Omnibus om contact met u te kunnen opnemen wanneer een les, lezing of andere activiteit waarvoor u zich heeft ingeschreven plotseling komt te vervallen. Lees meer in de Privacyverklaring.


De voorgaande Artelicious themamiddagen en -avonden stonden in het teken van de volgende onderwerpen:


  • Dinner with Jackson and Lee

  • Claude Monet:  Schilder en fijnproever.


  • Een surrealistisch diner bij Salvador en Gala Dalí.


  • Vincent van Gogh en La Fée Verte (de geschiedenis van absint)


  • Een Parijse soiree met Pablo Picasso en Gertrude Stein


  • Frida's Fiestas (Frida Kahlo en de Mexicaanse keuken)


  • De keuken van Pieter Bruegel (De Zuid-Nederlandse keuken uit de zestiende eeuw)


  • Artelicious de Première:  Een kunstzinnige en culinaire avond met kunstenaar en cuisinier Henri de Toulouse-Lautrec (november 2016)