Bedrieglijk echt: van fijnschilders tot hyperrealisme

Kent u de neiging als u in een verstilde museumzaal rondloopt en oog in oog staat met een stilleven waarvan u het geschilderde smakelijke ontbijtje zo zou willen opeten? Of dat u het afgebeelde zacht fluwelen gordijn opzij zou willen schuiven om de voorstelling beter te kunnen zien? De kunstgeschiedenis kent vele voorbeelden van verbluffende voorstellingen waarbij de beschouwer bedrogen wordt in wat hij ziet. Dit wordt trompe l’oeil genoemd en bloeide op in de tweede helft van de 17e eeuw.

De perioden daarna laten ook markante voorbeelden zien van schilderijen en beelden die een spel aangingen met de werkelijkheid.

In deze cursus kijken wij naar een aantal stromingen in de kunst waarin de “werkelijkheid” zo bedrieglijk echt wordt verbeeld dat we onze ogen niet meer kunnen vertrouwen. U leert over onder meer de Leidse fijnschilders, waaronder Gerard Dou, het Magisch Realisme met als bekendste voorbeeld Carel Willink en het hyperrealisme dat in de jaren zestig van de twintigste eeuw ontstond en nog altijd ongekend populair is.


Volksuniversiteit Het Groene Hart, locatie Woerden

Start woensdag 20 maart 2024 19:30-21:30 uur (6 lessen)




Afbeeldingen bannier:

Gerard Dou, Pijprokende man, ca. 1650, Rijksmuseum, Amsterdam

Carel Willink, Afscheid van Mathilde, 1975, Museum MORE, Ruurlo

Jan Mankes, Olieflesje, 1909, Particuliere collectie