Moderne vrouwen


De eerste najaarscursus van Artemis Omnibus van 2022 staat in het teken van daadkrachtige vrouwen die de moderniteit in de kunst omarmden.

Aansluitend bij de tentoonstelling “De nieuwe vrouw” in Singer Laren vertelt deze nieuwe cursus aan de hand van vijf kunstenaarsbiografieën het verhaal van de Nederlandse vrouwelijke kunstenaars van de laat negentiende eeuw tot vandaag de dag.

In het fin de siècle werd in Nederland een begin gemaakt met de emancipatiestrijd voor de vrouw. Dit leidde in de twintigste eeuw tot onder meer de invoering van het actief vrouwenkiesecht in 1919. Dit was onder meer te danken aan de onvermoeibare inzet van Aletta Jacobs, de eerste vrouwelijke arts in Nederland, die ook een fervent voorvechter was van vrouwenrechten. Haar vastberadenheid en kracht werd in 1913 prachtig vastgelegd in een portret gemaakt in pastel door Lizzy Ansingh (1875-1959).

De in Amsterdam werkzame Lizzy kreeg haar eerste tekenlessen van haar “tante Threes”, bij wie zij vanaf vijfjarige leeftijd in huis woonde.

Deze tante was niemand minder dan de beroemde portretschilder Thérèse Schwartze (1851-1918). Ook zij was met recht een moderne vrouw te noemen. In de laat negentiende eeuw koos zij ervoor om een carrière als professioneel kunstenaar na te streven. Dit deed zij met succes en uiteindelijk zou zij zelfs naam maken als portrettist van het Koninklijk Huis. Binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis vervult zij hiermee een pioniersfunctie. De eerste les van de cursus Moderne vrouwen is aan haar gewijd.


De tweede les staat in het teken van Charley Toorop (1891-1955), vertegenwoordiger van de beroemde Bergense School en evenals Schwartze, de dochter van een befaamde kunstenaar. Waar Schwartze, nog koos voor het traditionele portret, was Toorops keuze van onderwerpen regelmatig gewaagder. Zo schilderde zij in 1925 Herberginterieur te Westkapelle, een onderwerp dat van oudsher meer als “mannelijk” zou worden beschouwd, maar door Toorop trefzeker op het doek werd weergegeven.


De derde vrouw in deze reeks is Nola Hatterman (1899-1984). Haar expressieve werk is pas recentelijk ontdekt door een breder publiek. Deze voormalige actrice en beeldend kunstenaar vertrok in 1953 naar Suriname om daar kunstlessen te verzorgen aan het Cultureel Centrum Suriname. In 1971 richtte zij de Nieuwe School voor Beeldende Kunst op in haar eigen woonhuis. Onder haar leerlingen bevinden zich beroemde Surinaamse kunstenaars als Armand Baag en Rinaldo Klas.


In de vierde les staat de internationaal toonaangevende Marlene Dumas (1953) centraal. Deze van oorsprong Zuid-Afrikaanse kunstenaar woont sinds haar opleiding aan de Ateliers ’63, waar zij in 1976 aan begon, in Amsterdam. Als schilder schuwt zij het controversiële onderwerp niet. Zo toont haar werk The Pilgrim  uit 2006 een portret van Osama bin Laden. Het ogenschijnlijk vriendelijke portret contrasteert sterk met het beeld dat men doorgaans van hem heeft. Dumas werkt in haar oeuvre veel met dit gevoel van tegenstelling.

Fotograaf en videokunstenaar Rineke Dijkstra (1959) sluit de reeks af. In haar kunstwerken gaat het vaak om de levensbepalende gebeurtenissen of levensfasen. Door haar lens zien we pas bevallen vrouwen na de geboorte van hun eerste kind. Uitgeput en nog onzeker over hun nieuwe rol in het leven. Maar ook uitgaande jongeren, met hun soms nog bijna kinderlijke gezicht, die een volwassen houding aannemen, zijn door Rineke Dijkstra onroerend met haar camera vastgelegd. Met haar zeer herkenbare eigen stijl werd Dijkstra in 2017 onderscheiden met de Hasselblad Award, de meest prestigieuze prijs binnen de fotografie.


€ 89,95 voor 5 lessen

 

ZOMERACTIE: BOEK VOOR 10 AUGUSTUS 2022 EN ONTVANG 10% KORTING OP DE CURSUSPRIJS.

Wanneer u na 10 augustus 2022 boekt, telt de reguliere cursusprijs van €89,95.

Online via Zoom: live online: maandag 26 september, 03, 17, 24 en 31 oktober van 19:30-21:00 uur. De opname van deze les blijft een week beschikbaar.

 

Aanmeldformulier


Afbeeldingen bannier:

Thérèse Schwartze, Portret van Lizzy Ansingh, 1902

Rijksmuseum, Amsterdam

Nola Hatterman, Jazz, 1934, Museum voor Moderne Kunst Arnhem

Charley Toorop, Zelfportret met bloemen, 1933, Rijksmuseum, Amsterdam


Lizzy Ansingh, Portret van Dr. Aletta H. Jacobs, 1913

Uw gegevens zullen nooit zonder uw toestemming worden doorgegeven aan derden. Indien u de nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u dit bij uw inschrijving aangeven. U kunt zich hiervoor op ieder moment weer uitschrijven. Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door Artemis Omnibus om contact met u te kunnen opnemen wanneer een les, lezing of andere activiteit waarvoor u zich heeft ingeschreven plotseling komt te vervallen. Lees meer in de Privacyverklaring.