De Romantiek van het landschap

Het landschap in zijn wisselende vormen beïnvloed door diverse weersomstandigheden en de seizoenen maar ook door het ingrijpen van de mens, heeft altijd een grote aantrekkingskracht op schilders gehad.  In de middeleeuwse kunst had het landschap nog een ondergeschikte rol op de achtergrond. In de zeventiende eeuw kende de natuur echter al een eigen genre in de schilderkunst. Te denken valt aan Jan van Goyen met zijn weidse verten en de Franse kunstenaar Claude Lorrain met zijn klassieke landschappen. Een kunstenaar als Van Ruisdael leek ook oog te hebben voor de verinnerlijking van de natuur. Het geschilderde landschap met grillig gevormde bomen, vergezeld van ruïnes, lijkt de beschouwer mee te nemen naar een bezielde wereld en gaf hem stof tot nadenken. Deze gedachten werden verder ontwikkeld door met name de Romantici in de laat 18e en in de 19e eeuw. De door hen weergegeven taferelen tonen een variëteit aan natuur met al haar grilligheden, van eenzame bossen tot woeste berglandschappen. Ook hier wordt de beschouwer meegenomen op een alles overweldigende spirituele reis naar het eigen innerlijke.

In deze lezing zal ik ingaan op de ontwikkeling van het geliefde genre binnen de schilderkunst. Ik begin met de opkomst van de Hollandse landschapsschilderkunst van de zeventiende eeuw. Deze kunst combineerde het toenmalige karakteristieke landschap met eigentijdse taferelen, zoals te zien is in Rivierlandschap met veerpont van Esaias van der Velde.  

Een andere stroming die aan bod komt, is het Italianiserende landschap. Een aantal jonge Hollandse kunstenaars trok naar Italië om zich te laten inspireren door de azuurblauwe luchten en het warme licht. Eenmaal terug in Holland maakten zij idealistische, Italiaans aandoende landschappen met een kenmerkend rijk kleurcontrast en een wijde horizon met een geelgouden gloed.  

Hierna komt de schilderkunst van de Romantiek volop aan bod en zullen wij kijken naar enkele prachtige voorbeelden van de immense kracht van de natuur, geschilderd door de kunstenaars uit (voornamelijk) het noorden van Europa zoals J.M.W. Turner, Caspar David Friedrich, en uit de Scandinavische gebieden Johann Christian Dahl met bijvoorbeeld zijn imposante weergave van de Uitbarsting van de Vesuvius uit 1820-1821.


Woensdag 14 april van 15.00 - 17.00 uur via Zoom


Prijs: € 17,50 Wanneer u zowel de eerste lezing van april "De Romantiek van het landschap" (14 april) als de tweede lezing "En plein air, de kunstenaar in de vrije natuur" (28 april) wilt volgen, betaalt u slechts € 29,95  voor beide lezingen. Als u voor beide lezingen wilt inschrijven, kunt u dit aangeven op onderstaand formulier onder 'opmerkingen'.

Na uw aanmelding stuur ik u de factuur voor de lezing. Na betaling ontvangt u van mij de link naar de online lezing. Na afloop kunt u de lezing nog een week terugkijken.




Aanmeldingsformulier lezing