Verenigd in de liefde en de kunst: Beroemde kunstenaarsparen en hun werk


Zonder twijfel kan worden gezegd dat kunst een verbindende factor van formaat is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de kunstwereld vele hechte vriendschappen maar zeker ook liefdesrelaties ontstonden en nog steeds ontstaan. In deze nieuwe vijfdelige kunstcollegereeks gaan wij in op enkele voorbeelden van inspirerende beroemde kunstenaarsparen en leert u meer over de intrigerende en soms bewogen levens en werken van deze kunstenaars. Uiteraard wordt hierbij uitgebreid stilgestaan bij de invloed die de tot elkaar aangetrokken kunstenaars op hun werk hebben gehad of nog steeds hebben, zoals bij kunstenaars die vandaag de dag nog volop creatief zijn.

We beginnen de reeks aan het begin van de 20e eeuw. In 1914, in aanloop naar de Eerste Wereldoorlog, trouwde de Franse kunstenares Suzanne Valadon met haar jonge geliefde André Utter. Gezamenlijk met Valadons zoon uit een eerdere relatie, Maurice Utrillo, vormden zij één huishouden, maar ook een artistieke drie-eenheid die in Parijs de bijnaam kreeg la trinité maudite (het vervloekte trio), vanwege hun voor die tijd onconventionele levensstijl.

Het tweede paar dat in de reeks aan bod komt, bestaat uit de Nederlandse Mommie Schwarz en Else Berg. Zij trouwden in 1920 maar woonden niet samen. Wel maakten zij gezamenlijk vele reizen en verkeerden zij in dezelfde artistieke kring rondom de Bergense School. Hun beider schilderstijl is eveneens gelieerd aan deze beroemde school en kan expressionistisch worden genoemd.

De uit oorspronkelijk Wit Rusland afkomstige Franse beeldhouwer Ossip Zadkine is in Nederland vooral bekend vanwege zijn monument De verwoeste stad in Rotterdam. Minder bekend is dat hij in 1920 trouwde met kunstenares Valentine Prax. Naast schilder in onder meer een kubistische stijl was zij ook een vurig pleitbezorger voor het werk van haar man en stond zij aan de wieg van het Musée Zadkine in Parijs. De derde les staat in het teken van dit paar dat in de kunst met elkaar verbonden werd.

Tijdens de vierde les maken we kennis met meerdere kunstenaarsparen, gevormd rondom de Amerikaanse fotografen Man Ray en Lee Miller. In 1921 trok Man Ray naar Parijs waar hij het beroemde model Kiki de Montparnasse (Alice Prin) ontmoette. Zij werd niet alleen zijn favoriete model maar ook zijn geliefde. In 1929 arriveerde ook de eveneens Amerikaanse Lee Miller in de lichtstad waar zij al snel muze, medewerker en geliefde van Man Ray werd. In 1932 werd de relatie verbroken en korte tijd later trouwde Miller met de Egyptische zakenman Aziz Eloui Bey. Dit huwelijk hield echter geen stand en in 1947 trouwde zij met de Engelse surrealist Roland Penrose. Miller is vooral bekend vanwege de indringende fotoreportages die zij gedurende de Tweede Wereldoorlog maakte.

Het laatste paar uit deze reeks leeft en werkt nog altijd samen, het Brits-Italiaanse duo Gilbert and George. Over het algemeen wordt aangenomen dat zij een liefdespaar zijn, wat wordt versterkt door de uitspraak die zij in een interview in 2002 deden dat hun ontmoeting “Liefde op het eerste gezicht was.” Al sinds hun opleiding aan de St. Martins School of Art in Londen, in de laat jaren zestig, vormen zij een kunstenaarsduo, bekend om hun performances en hun vaak provocerende foto’s achter glas.

€ 89,95 voor 5 lessen

 

Palmpit, Koekoeklaan 3 Bussum: maandag 7, 14, 21 en 28 november + 12 december van 14:15-15:45 uur

 

Online via Zoom: maandag 7, 14 en 21 november + 12 en 19 december van 19:30-21:00 uur. De opname van deze les blijft een week beschikbaar.

 

St. Joseph, Minckelersstraat 71 Hilversum: donderdag  10, 17 en 24 november, 1 en 8 december van 15:30-17:00 uur


Bellefleur, Mackaylaan 11 a Naarden: zaterdag  12, 19 en 26 november + 3 en 10 december van 10:30- 12:00 uur

 

Indien u wilt inschrijven voor de online cursus vult u bij locatie "online" in.





Aanmeldformulier

Afbeeldingen bannier:

Else Berg, Zelfportret, 1917, Joods Museum, Amsterdam

Suzanne Valadon, Le Lancement du filet (detail), 1914, Musée des beaux-arts de Nancy

Else BergPortret van Mommie Schwarz, 1936, Joods Museum, Amsterdam

Uw gegevens zullen nooit zonder uw toestemming worden doorgegeven aan derden. Indien u de nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u dit bij uw inschrijving aangeven. U kunt zich hiervoor op ieder moment weer uitschrijven. Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door Artemis Omnibus om contact met u te kunnen opnemen wanneer een les, lezing of andere activiteit waarvoor u zich heeft ingeschreven plotseling komt te vervallen. Lees meer in de Privacyverklaring.