Hollandse kunststeden uit de Gouden Eeuw

Amsterdam, Haarlem, Leiden, Delft en Utrecht

Waar denkt u aan bij de schilderkunst van de Gouden Eeuw? Velen van u zullen al gauw de Eregalerij van het Rijksmuseum voor ogen hebben, met de prachtige olieverfschilderijen van de Hollandse meesters Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer. Daarbij wordt wel eens vergeten dat deze meesterlijke penseelvirtuozen gevormd zijn door de steden waarin zij woonden en werkzaam waren.
Zo beleefde Rembrandt zijn vormende jaren in de sleutelstad Leiden en is hij meesterschilder geworden in de belangrijkste stad van de Republiek, Amsterdam. 

Frans Hals bouwde voorzichtig zijn bloeiende  schildersloopbaan op in de stad Haarlem en Vermeer maakte gebruik van het Delftse diffuse licht dat via de ramen zijn atelier binnen viel.

Tenslotte raakte een groep Utrechtse schilders onder de invloed van de Italiaanse barokmeester die de beheersing van het majestueuze licht-donkereffect tot de kracht van zijn schilderijen maakte, zij werden de Utrechtse Caravaggisten genoemd.

In deze vijfdelige collegereeks komen deze vijf kunststeden aan bod. De eerste les zal Haarlem voor het voetlicht treden. De Spaarnestad, waar dankzij de vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden, een begin werd gemaakt met de triomftocht van de schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Namen die hierbij kunnen worden genoemd, zijn portretschilder Johannes Verspronck en het schildersechtpaar Jan Miense Molenaer en Judith Leyster. 

Leermeester van vele kunstenaars, Pieter Lastman en portretschilders Ferdinand Bol en Govaert Flinck zijn voorbeelden van grootmeesters van de Amsterdamse schildersschool die tijdens de tweede les langs zullen komen. 

Na Noord-Holland dalen we af naar de provincie Zuid-Holland waar in les drie een aantal schilders uit de textielstad Leiden centraal zal staan, waaronder Jan Lievens, en de fijnschilders Gerard Dou en Frans van Mieris. 

Hierna volgt de Oranjestad Delft dat naast de onvolprezen meester Johannes Vermeer ook binnen zijn stadsmuren huisvestte: Pieter de Hooch met zijn sfeervolle interieurscènes en Carel Fabritius, één van Rembrandts meest getalenteerde leerlingen, bekend van het lieflijke Het Puttertje.

Wij sluiten af met de Domstad Utrecht waar Hendrick ter Brugghen, Dirck van Baburen en Gerard van Honthorst grote naam maakten met hun imponerende taferelen vol menselijke emotie.

Deze collegereeks vormt een prima voorbereiding op de tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer in het Prinsenhof in Delft van 11 oktober 2019 tot en met 16 februari 2020.


Prijs: € 75,-


Locatie, datum en tijd:

  • Hilversum, St. Joseph: Minckelersstraat 71:

Donderdag 15.30 - 17.00 uur

7, 14, 21, 28 november en 12 december


  • Weesp, Bibliotheek: Oudegracht 67:

Vrijdag 10.00 - 11.30 uur

8, 15, 22, 29 november en 6 december


  • Naarden, Bellefleur: Mackaylaan 11 a:

Zaterdag 10.30 - 12.00 uur

9, 16, 23, 30 november en 7 december


  • Bussum, Palmpit: Koekoeklaan 3:

Maandag 14.30 - 16.00 uur

11, 18, 25 november, 2 en 9 december



Aanmeldformulier

Uw gegevens zullen nooit zonder uw toestemming worden doorgegeven aan derden. Indien u de nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u dit bij uw inschrijving aangeven. U kunt zich hiervoor op ieder moment weer uitschrijven. Uw telefoonnummer wordt alleen gebruikt door Artemis Omnibus om contact met u te kunnen opnemen wanneer een les, lezing of andere activiteit waarvoor u zich heeft ingeschreven plotseling komt te vervallen. Lees meer in de Privacyverklaring.