ARTZUID 2017: de vrijheid van abstractie

Vrijdag 19 mei werd onder grote belangstelling de 5e editie van ARTZUID geopend, de tweejaarlijkse openlucht beeldententoonstelling in Amsterdam Zuid. Evenals in 2015 werd ook deze editie samengesteld door oud- Stedelijk Museumdirecteur Rudi Fuchs. Hij heeft zich bij de selectie van de beelden laten inspireren door 100 jaar De Stijl, een fenomeen dat dit jaar in veel Nederlandse steden gevierd wordt. Fuchs benoemt de abstractie als de uitvinding van de moderne kunst. Met name de rechtlijnige minimale abstractie van De Stijl of het Neoplasticisme leidt tot een gevoel van vrijheid voor de kunstenaar omdat deze vorm niet meer gebonden is aan de traditionele positionering van de figuratieve vorm. Waar een boom met de wortels in de grond en de takken in de lucht staat, kan een cirkel of rechthoek zich vrij door de ruimte bewegen en is niet gebonden aan een vaste boven- of onderkant.

Fuchs heeft voor Plan Berlage (Apollolaan en Minervalaan) gekozen voor een selectie Nederlandse kunstenaars die schatplichtig zijn aan De Stijl of de minimalistische abstractie. Opmerkelijk is dat Nederlandse kunstenaars als André Volten en Joost Baljeu al in de jaren vijftig minimalistisch werk maakten nog voordat hun bekende Amerikaanse collega's als Donald Judd en Frank Stella in Europa doorbraken. Deze traditie van abstract werk werd voortgezet door kunstenaars als Ruud Kuijer, Piet Tuytel en Michael Jacklin.

Naast de gevestigde namen is er ook werk te zien van jonge kunstenaars als David Jablonowski, Esther Tielemans en Saskia Noor van Imhoff.

Rondom station Amsterdam Zuid, is vooral werk te zien van Arne Quinze en Cristóbal Gabarrón. Hun bontgekleurde beelden gaan een dialoog aan met de grootstedelijke architectuur van de Zuidas. Absoluut topstuk is Enlightened Universe van Gabarrón dat te zien is op het George Gershwinplein.

 gabarron.jpg